Samtrans appar skapar trygghet och kvalitet

Applikationer eller så kallade appar finns numera i miljontal på marknaden. Många är skapade för lek och förströelse, medan andra har en utpräglad nyttofaktor. Transportföretaget samtrans har genom sitt IT-bolag NT Sweden skapat egna applikationer som effektiviserar hela verksamheten. Med som bollplank, support och leverantör av konfigurerade mobiler är RingUp/Engra Telecenter.
– Lösningarna är helt anpassade efter ledningscentralen och användarnas behov säger Mats Gåhlin, VD för NT Sweden, Samtrans dotterbolag för IT-utveckling.

En taxichaufför med en avtalad körning blir plötsligt sjuk. Uppdraget läggs då ut via smartphoneapplikationen KARIN som kommunicerar med Samtrans alla anslutna bilar genom förarens mobiltelefon.
Alla körningar kommer upp som en lista. Överst ligger de inbokade uppdragen, och nedanför de uppdrag som är lediga. Om föraren hittar en passande körning är det bara att klicka OK så är uppdraget bokat. Resenären slipper vänta på en annan ledig bil och föraren kan på ett smidigt sätt passa in en körning där en lucka finns.

Koll på läget
KARIN har flera nyttofunktioner för föraren, men även för ledningscentralen. Applikationen är i grund och botten skapad för att ge trafikledarna ett verktyg att kunna följa alla transporter från A till B, i syfte att ge jämn kvalitet på resorna.
– Via KARIN har trafikledarna full koll på exakt när kunden hämtas och lämnas. Det ger en övergripande bild över fordonspark och förare så att bilarna kan utnyttjas mer effektivt, men också en möjlighet till felsökning vid förseningar. Att ha bra resurser när det gäller uppföljning är en bekräftelse på att varje krona är väl utnyttjad, säger Mats Gåhlin.

Levererar mobilerna
För RingUp/Engra Telecenters del är det spännande att följa med i utvecklingen av applikationer och mobilanpassade hjälpmedel.
– Vi har haft ett gott samarbete med Samtrans sedan 2002 när det gäller mobiltelefoni. Det är också intressant att få vara med som diskussionspartner när det gäller NT Swedens applikationer. Dels för att de har så hög teknisk kompetens, men också eftersom vi står för leverans, konfiguration och support av hårdvaran – det vill säga mobilerna - säger Jacob Berggren på RingUp/Engra Telecenter.

Väl utprovat
KARIN bygger på smart mobilteknik, men är långt från en skrivbordsprodukt. Det första halvåret testades appen på ett tiotal ”testpiloter”, vanliga förare som fick lämna synpunkter och tycka till om funktioner, nytta, användarvänlighet och annat.
– Successivt har applikationen spridits till allt fler förare. I juni i år hade 200 förare installerat programmet och på sikt kommer företagets samtliga 700 förare vara uppkopplade via KARIN, säger Mats Gåhlin.

KARIN har även ISA stöd.
ISA, som står för Intelligent Speed Adaptation och är ett system som hjälper föraren av ett fordon att hålla den lagstadgade hastigheten på en given vägsträcka. ISA håller koll på förarens hastighet och varnar vid överträdelse. Vid eventuella klagomål på att föraren kört för fort kan man även i efterhand kolla om det stämmer. Samma funktion finns som ett abonnemang från Trafiksäkerhetsverket och kostar då 10 000 kronor per användare.
För en del av Samtrans uppdragsgivare är funktionen ett krav vid upphandling, därför har Samtrans valt att utveckla en egen applikation.
– Vi anser att applikationer som verktyg ska vara kopplat till affärsnyttan istället för märket på telefonen. Både KARIN och ISA fungerar med alla smartphones med snabba processorer. Tillsammans med RingUp/ Engra Telecenter har vi testat och utvärderat olika telefoner och rekommenderar i nuläget HTC eller SonyEricsson, säger Mats.

Säljer bra
KARIN och ISA har blivit så bra att andra transportföretag vill köpa eller hyra produkterna och bland de externa kunderna finns bland annat Taxi Göteborg och Oslo Taxi.
Applikationerna säljs även som ett gemensamt paket under namnet KLARA och innehåller funktioner som täcker hela taxiverksamheten; även fakturering
 – Vi utvecklar även andra kommunikationsfunktioner. Till exempel kan man använda en smartphone som radio för utrop av körningar. Telefonen ersätter då dagens befintliga och relativt dyra kommunikationsradio i fordon för taxiåkerier, säger Mats Gåhlin.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår