Lokal butik viktig trots digital växeladministration

Teg AB är en ganska nybildad koncern som fungerar som administration för fyra entreprenad- och transportföretag samt femtiotalet fristående åkare på Gotland. En översyn av telefonin har både gett bättre trafikavtal och avancerade växelfunktioner.
– Bolagen inom Teg har olika växlar men de sköts och administreras via RingUp, säger företagets VD Göra Nygren.

Gotlands Åkericentral, Gotlands Bilfrakt, Translast Transport och Bingers Mekan sorterar alla under TEG. Tillsammans är de ett av Gotlands största transportnätverk med kapacitet även för anläggningsentreprenad och materialåtervinning.
Tidigare gick telefonin över kommunens växel, men i och med bildandet av koncernen ökade behovet av en egen växel med kapacitet för funktioner och tjänster som underlättar det dagliga arbetet.
De finns i dagsläget tre olika växelsystem på de fyra företagen, men genom att sammankoppla dem internt har alla samma fördelaktiga trafikavtal där de bland annat ringer gratis mellan varandra.
– Vi kontaktade ett antal telefonileverantörer men fastnade för RingUp. Genom Patrik Klintberg har vi bland annat fått hjälp att förhandla fram bra avtal med operatören på både fasta och mobila anknytningar, säger Göran.

Lokalt är bra
Att ha verksamhet på en ö har sina sidor. Enligt Göran Nygren är det alltid bökigt att anlita företag på fastlandet eftersom någon part måste resa för att kunna träffas. En av de största fördelarna med RingUp är alltså att de finns lokalt nära. För även om själva växeln fjärradministreras via RingUp´s personal finns ett behov av exempelvis support samt uppgradering eller inköp av mobiler.
– Avtalet berör över 150 anställda och många av de fristående åkarna har också valt att haka på vår växel för att den funkar så bra, säger Göran.
 
Snabbare betalning
Det finns många användbara tjänster som är möjliga med den här typen av digitala lösningar. Framtiden medger exempelvis digital arbetsorder och fakturering som sparar både tid och pengar
 – Med det gamla systemet skrev chauffören först en fraktsedel som i normala fall blev underlag för en faktura först en månad senare. Därpå tog det ytterligare en månad att få betalt från kunden.
Idag skickar trafikledarna arbetsordrar direkt till de bilar som har färddator. De tar emot ordern, utför uppdraget och fakturerar så snart jobbet är klart. På så sätt slipper TEG ligga ute med pengar onödigt länge.
– Det är ett väldigt effektivt system, men det beror lite på användaren också. Medelåldern är hög och en del chaufförer är skeptiska till att använda datorer. Det är en generationsfråga, men på sikt är jag övertygad om att de digitala tjänsterna blir en framgång, säger Göran Nygren.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår