Bladins friskola:

– Mer pengar över till eleverna när telefonin blev billigare

Bladins friskola var inlåsta i ett dyrt och dåligt telefoniavtal. Då tog tillförordnade skolchefen Jan Troein kontakt med Dashmir Osmani på RingUp Jönköping. Resultatet blev en betydligt billigare och flexiblare lösning, samt att skolan kunde ta sig ur det gamla avtalet. Pengarna som sparar satsas på eleverna. En smidigare växellösning och en personlig kontakt har skolan fått på köpet.

Bladins startade 1868 och är en av Sveriges äldsta friskolor. Skolan drivs i stiftelseform, det vill säga utan vinstintresse.
– Vi ger varje individ möjlighet att utveckla sin fulla potential, samt stimulerar eleverna att ta ansvar i en global värld, säger Jan Troein som tillförordnad skolchef för stiftelsen.
Bladins driver svensk förskola, grundskola, internationell skola och gymnasium.
– Vår internationella skola är en IB-skola, godkänd som fullvärdig medlem av International Baccalaureate Organisation. Skolan har totalt cirka 1500 elever och en personalstyrka på ungefär 250 personer varav merparten är pedagogisk personal, berättar Jan vidare.

Helt kvarter
Verksamheten bedrivs dels i lokaler på egen fastighet som upptar ett helt kvarter i centrala Malmö, och dels i förhyrda lokaler på två andra platser i staden.
Skolan hade tidigare en IP-telefonilösning med både fast och mobil telefoni. Men den var inte särskilt flexibel, däremot väldigt kostsam.
– Vi var inlåsta i ett dyrt avtal med växelleverantören. Det var inte bara själva telefonin som var dyr, så fort vi skulle göra en förändring krävdes en omfattande och kostsam programmering, berättar Jan Troein.
Någon tipsade honom om att Dashmir Osmani som arbetar på RingUp Jönköping, men är stationerad i Malmö, var duktig på telefonilösningar.
– Jag kan erkänna att jag först var tveksam eftersom det var ett litet företag som skulle lösa våra problem. Men jag träffade Dashmir, han lyssnade på oss och satte sig in i vår situation.

En personlig kontakt
Dashmir hade också lösningen på hur de kunde ta sig ur det dyra avtalet och i stället ansluta sig till en molnbaserad växellösning med lägre telefonikostnader och utan dyra kostnader för programmering. Dessutom skulle Dasmir bli deras personliga kontakt.
– Vi bestämde oss för att köpa hans förslag. När övergången skulle ske var jag orolig och inställd på vissa inkörningsproblem. Men det gick otroligt smidigt, säger Jan.
Samtidigt tittade Dashmir över alla skolans abonnemang och växelns olika menyval.
– Vi fick abonnemang som var anpassade, han stramade upp menyvalen så att de blev färre och han hjälpte oss att välja prisvärda telefoner som passade den nya växelfunktionen.

Smidigare och billigare
Skolan har cirka 80 användare och numera är det bara mobiltelefoner. Växelpersonalen, som tidigare var låst till sin arbetsplats, kan nu röra sig fritt eftersom de kan ta emot samtal var de än befinner sig. Med hjälp av en applikation kan de enkelt vidarekoppla samtal.
– Allt har blivit smidigare – och billigare, konstaterar Jan.
Men framförallt värdesätter han den personliga kontakten med Dashmir.
– Vi hade exempelvis problem med täckningen på ett ställe. Han kom direkt och löste det problemet åt oss. Det är precis så vi vill att det ska fungera. Nu har jag insett att litenheten också kan vara en styrka, summerar Jan Troein.
Och det bästa av allt – insparade pengar på telefoni går tillbaka till eleverna.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår